×

راهنمای خرید شیرآلات ساختمان

10 مرداد 1402
راهنمای خرید شیرآلات ساختمان

شاید خرید شیرآلات ساختمان ساده به نظر برسد اما شیرآلات یکی از اجناسی هستند که در خرید آن ها باید دقت خیلی زیادی به خرج دهیم. این انتخاب مهم از یک جهت می تواند موجب آسودگی ما و از جهت دیگر یک انتخاب اشتباه می تواند دردسر های زیادی برای ما ایجاد کند.

از انجایی که شیرآلات استفاده زیادی در خانه یا مکان های عمومی دارند، باید کیفیت و دوام زیادی داشته باشند تا در زمان استفاده خراب نشوند چرا که دردسر تعویض و هزینه آن ها می تواند زیاد باشد.

در ادامه مقاله ی، راهنمای خرید شیرآلات ساختمان نکاتی که قبل از خرید نیاز دارید را با هم مرور می کنیم.

جنس بدنه شیرآلات مهم است

هنگامی که در مورد بدنه شیرآلات صحبت می کنیم در واقع درباره مهمترین بخش یک شیر صبحت میکنیم. برای فهم بیشتر جنس بدنه یک شیر باید با آلیاژ برنج آشنا بشیم. آلیاژ برنج چیست؟ برنج آلیاژی از فلزات مس و روی است که نسبت آنها به هم، نوع آلیاژ برنج را تعیین می‌کند. ویژگی اصلی این نوع آلیاژ مقاومت بسیار زیاد در برابر اکسید و لک شدن است. پس این نوع آلیاژ از نظر مقاومت و کدر شدن در طول زمان مقاوم و مناسب شیرآلات است.

یک شیر ساختمان از آلیاژ برنج (که طبق استاندارد مشخص شده باید 60 درصد آن مس و بقیه روی و ناخالصی های دیگر باشد) و مقداری سرب تشکیل شده است. آلیاژ برنج با ترکیب سرب جنس اصلی بدنه شیرآلات را می سازد.

نکته مهم سرب استفاده شده در بدنه نباید بیشتر از 2.5 درصد باشد. دلایل زیادی برای این محدودیت وجود دارد مثلا مقدار بیشتر از این میزان سرب باعث وارد شدن به آب آشامیدنی و برای سلامتی بسیار مضر است.

بیشتر شدن مقدار سرب نه تنها برای سلامتی ضرر دارد، بلکه در دوام شیر نیز تاثیر دارد و باعث پوسیدگی شیر و شکستگی آن می شود. پس اگر طعم و بوی آب آشامیدنی شما متفاوت شده است و حس میکنید آب بوی خاصی می دهد، یکی از دلایل استفاده از شیرآلات نامرغوب می باشد که درصد سرب بالایی در بدنه خود دارند.

نکات دیگری هم برای بدنه وجود دارد مثلا ماشین کاری شیرآلات و کیفیت در ساخت بدنه.

اجزای تشکیل دهنده شیرآلات

آبکاری شیرآلات

بعد از مرحله شناخت جنس بدنه شیرآلات نیاز است تا با آبکاری شیرآلات آشنا شویم. لایه ایی که روی شیرآلات کشیده می شود را به عنوان آبکاری می شناسیم. انواع آبکاری ها برای شیرآلات وجود دارند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم. اما آبکاری چه کاربردی دارد؟ اصلی ترین کاربرد آبکاری محافظت از شیر است این لایه شیرآلات را در برابر رطوبت و همچنین لکه و خط خش محافظت می کند و از صدمات به بدنه جلوگیری می کند. علاوه بر این آبکاری شیرآلات، باید با دکوراسیون خانه شما هماهنگ باشد چرا که رنگ شیرآلات در دکوراسیون بسیار مهم است.

آبکاری کروم

این نوع آبکاری، در واقع همان رنگ نقره ایی است که در تمام شیرآلات وجود دارد و همچنین دارای دوام بالا و تمیز کاری آسان این نوع است و مقاومت بسیاز زیاد این نوع در برابر شوینده ها نکته قابل توجه است.

پوشش رنگ پودری، آبکاری رنگی

در این نوع آبکاری از رنگ استفاده می شود و با این نوع پوشش می توان شیرآلات با رنگ های متفاوت تولید کرد. مزیت اصلی این نوع شیرها این است که به راحتی با فضای دکوراسیون خانه شما هماهنگ می شود چرا که تنوع رنگ بالایی دارند.

رنگ های پرطرفدار و فانتزی بیشتر از این نوع آبکاری هستند.

 آبکاری pvd

از انواع دیگر آبکاری با مس است که خاصیت آنتی باکتریال دارد این آبکاری یک روش مدرن و استاندارد جهانی است که در شیرآلات مدرن استفاده می شود. در این نوع آبکاری روکش شیرآلات مقاومت بیشتری دارد و در مقابل خظ خش مقاوم است. این نوع آبکاری در شرایط خلأ ایجاد می‌شود. از رنگ های جذاب که با این نوع آبکاری ایجاد می شود طلایی براق، کروم و رز گلد است.

کارتریج شیرآلات

کارتیج شیرآلات در واقع همان قطعه ایی است که درون شیر قرار میگیرد و همچنین کارتریج از جنس پلاستیک و یا فلز هستند و به عنوان اصلی ترین قطعه شیرآلات وظیفه کنترل جریان آب را دارند. در شیر های قدیمی این وظیفه به عهده مغزی بود اما در شیرهای مدرن از کارتریج استفاده می شود که فشار آب را کنترل می کند.

باید کارتریج ما جنس خوبی داشته باشد و از بهترین نوع کارتریج ها می توان به کارتریج های سرامیکی اشاره کرد که اگر کارتریج بی کیفیت باشد موجب هرز شدن شیر می شود.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید باید از کارتریج بزرگ استفاده کرد.

کارتریج شیرآلات

پرلاتور شیرآلات

پرلاتور قطعه ایی مهم در خروجی شیرآلات است که وظیفه ترکیب آب با هوا را دارد این قطعه به کنترل و یکنواختی آب در هنگام خروج از شیر را کنترل می کند. ساخت این قطعه بسیار مهم است زیرا نحوه ساخت با مصرف آب رابطه مستفیم دارد. در بعضی از برندهای شیرآلات این قطعه تا 40 درصد میزان مصرف آب را کاهش می دهد.

پرلاتور شیرآلات

شکل ظاهر شیرآلات

طراحی و تنوع ظاهر شیرآلات بسیار مهم است. مکان استفاده از شیرآلات برای خرید یک شیر بسیار مهم است. بعضی از مدل ها برای مکان های عمومی ساخته می شود یعضی از مدل ها برای هتل ها و بعضی دیگر آپارتمان ها هستند.

فضای خانه شما باید با شیرآلات هماهنگ باشد فضای خانه کلاسیک یا مدرن است؟ با توجه به نوع دکوراسیون باید شیرآلات مناسب استفاده شود.اگر سینک ما عمق کمتری داشته باشد ارتفاع شیرآلات هم باید کم باشد زیرا ارتفاع بالای شیر باعث پاشیده شدن آب می شود. و برعکس اگر عمق سینک زیاد باشد استفاده از شیر با ارتفاع کم مناسب نیست.

ست شیرآلات شودر هماهنگ با سلیقه مشتریان عزیز در طرح و رنگ های متفاوت تولید می شوند. ست بیزانس، ست تیفانی، ست لوکا و … بعضی از ست شیرآلات شودر هستند.

خدمات پس از فروش شیرآلات

اگر برندی شیرآلاتی را تولید می کند و از کیفیت آن مطمن است باید حتما خدمات پس از فروش و گارانتی معتبری داشته باشد. اگر به هر دلیلی شیرآلات دچار مشکل شد باید شرکت شیرآلات را گارنتی کند و فقط فکر فروش نباشد. مشتری بعد از خرید هم اگر دچار مشکلی شد باید بتواند خدمات پس از فروش دریافت کند.

پس گارنتی و خدمات پس از فروش یکی از نشانه های قدرت یک برند در تولید شیرآلات است پس در هنگام خرید به گارنتی و خدمات پس از فروش و همچنین شرایط آن دقت کنید تا بعد از خرابی مشکلی برای شما پیش نیاید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *