×

رسوب زدایی از شیرالات

13 دی 1402
رسوب زدایی از شیرالات

رسوب زدایی از شیرالات اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا شیرآلات یکی از مهمترین اجزای هر خانه ای است که در زیبایی آن خیلی موثر است مانند مبلمان، تجهیزات آشپزخانه و….؛ ولی امروزه به دلیل سختی آب شوره و رسوب هایی در درون و روی شیرآلات تشکیل میشود که زیبایی و کارایی آن ها را از بین میبرد.

اگر درون شیرآلات رسوب هایی ایجاد شود باعث کاهش فشار آب میشود و با آزاد شدن این رسوبات و حل شدن آن ها در آب سلامتی مصرق کنندگان به خطر می افتد؛ روش های متنوعی برای از بین بردن این رسوبات وجود دارد که در ادامه ی این مقاله با این روش ها آشنا خواهید شد، پس تا ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فرایند رسوب گذاری در شیرآلات

آب شامل املاح زیادی از جمله منیزیم، کلسیم، کربنات کلسیم، سولفات منیزیم، سولفات کلسیم و… میباشد که در قسمت های مختلف لوله هل رسوب میکنند و باعث خوردگی لوله ها میشوند؛ این رسوبات در قسمت هایی از لوله ها و شیرآلات که آب گرم عبور میکند بیشتر اتفاق می افتد چون حرارت باعث تبخیر آب و رسوب بیشتر این املاح در لوله ها و شیرآلات میشود.

در شهرستان ها و روستاها که مراکز تصفیه آب گسترده وجود ندارد آب دارای املاح بیشتری است و امکان رسوب گذاری در لوله ها و شیرآلات بیشتر رخ میدهد و مردم بیشتر به دنبال از بین بردن سوب و خوردگی در شیرآلات و لوله های خانه خود هستند.

در ادامه با روش های رسوب زدایی شیرآلات آشنا خواهیم شد.

رسوب گذاری در لوله های آب گرم بیشتر است

در لوله های آب گرم به دلیل اینکه آب در حین حرکت بخار میشود رسوب بیشتری ایجاد میشود و به مرور با افزایش رسوبات در این لوله ها، جریان آب کند میشود و امکان دارد که آب قبل از رسیدن به محل مورد نظر حرارت مورد نیاز را از دست بدهد در نتیجه این عمل در وسایل گرمایشی و شوفاژخانه ها، بازدهی کار را کم میکند و علاوه بر آن چون انرژی بیشتری باید صرف گرم کردن آب شود باعث هدر رفتن انرژی و افزایش هزینه ها میشود.

رسوب گذاری در شیرآلات چه ضرری دارد؟

رسوب گذاری در شیرآلات چه ضرری دارد؟

رسوب گذاری در شیرآلات چه ضرری دارد؟

رسوب گذاری در شیرآلات علاوه بر کند کردن جریان آب و هدر دادن آب باعث میشود که محیط مناسبی برای رشد باکتری ها و عوامل بیماری زا به وجود آید و سلامت ما را به خطر بیندازد در ضمن زیبایی و براقی شیرآلات را از بین میبرد و رسوب گذاری در شیرآلات اهرمی مانع از راحت باز و بسته شدن شیر میشود.

چگونه تشخیص دهیم که در شیرآلات رسوب جمع شده ؟

همانزور که قبلا گفتیم رسوب در شیرآلات باعث کاهش شدید فشار آب میشود و اگر دیدید که شیرآب را تا انتها باز میکنید ولی کماکان فشار آب کم است باید بدانید که دلیلش رسوب آب در شیرآلات است.

دومین مورد از مشخصه ی شیرآلاتی که رسوب گرفته این است که آبی که از شیرآلات خارج میشود به اندازه کافی گرم نیست و مشخص است که بخشی از حرارت خود را در طی مسیر از دست داده است  و به تدریج باعث اختلال در سیستم های گرمایشی میشود.

این ها دومورد از اصلی تریت مشخصه شیرآلات رسوب گرفته است ولی برای این که دچار رسوب در شیرآلات نشویم لازم است که تقریبا هر دوهفته یک بار رسوب زدایی از شیرآلات را انجام بدیم.

در این بخش از مقاله به نحوه جرم‌گیری شیرآلات و پاک کردن رسوب آب می‌پردازیم.

چگونه تشخیص دهیم که در شیرآلات رسوب جمع شده ؟

چگونه تشخیص دهیم که در شیرآلات رسوب جمع شده ؟

روش های رسوب زدایی شیرآلات

رسوب زدایی شیرآلات کار سخت و پیچیده ای نیست و در بیشتر موارد ما میتوانیم با مواد طبیعی و در دسترس شیرآلات خود را رسوب زدایی کنیم و برای این کار همیشه به شوینده های شیمیایی که پر خطر و گران قیمت هستن نیازی نیست.

روش های رسوب زدایی شیرآلات

روش های رسوب زدایی شیرآلات

از بین بردن رسوب آب با سرکه سفید

اولین و راحت ترین روش رسوب زدایی شیرآلات استفاده از سرکه سفید یا سرکه سیب است؛ سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد رسوبات سخت آب را مخصوصا رسوبات دارای آهک را از بین میبرد و هیچ آسیبی به لوله وارد نمیکند. برای این کار طبق مراحل زیر عمل کنید:

روش اول:

  1. گردو خاک و آلودگی سطح لوله را با پارچه ای تمیز کنید.
  2. به نسبت مساوی آب و سرکه را با هم مخلوط کنید یا اگر رسوبات ضخیم است از سرکه به تنهایی استفاده کنید.
  3. دستمالی حوله ای که آب را به خوبی جذب میکند را درون محلول قرار دهید تا مایع را به خود جذب کند.
  4. دستمال را به دور لوله ببندید و صبر کنید تا یک ساعت بماند.
  5. با یک اسکاج شوره ها را بسابید و تمیز کنید و در صورت پاک نشدن مراحل را تکرار کنید.

روش دوم:

  1. اگر میتوانید لوله ها را از هم باز کنید و آن ها را تماما در محلول آب و سرکه و یا سرکه به تنهایی قرار دهید
  2. پس از حدودا 20 تا 30 دقیقه لوله ها را بیرون بیاورید و با اسکاچ شوره ها را بسابید.

محلول جوش شیرین برای رسوب زدایی شیرآلات

جوش شیرین یکی از بهترین مواد برای از بین بردن رسوب آب در شیرآلات است ولی برخی به اشتباه جوش شیرین را به تنهایی بر روی شیرآلات میریزند و شروع به سابیدن شوره ها از روی لوله ها میکنند که این کار به سطح لوله آسیب وارد میکند و باعث خراش روی لوله میشود. برای این کار باید:

  1. یک لیوان آب گرم را با دو قاشق مایع ظرفشویی مخلوط کنید و آن را با یک اسفنج بر روی سطوح به صورت دورانی بمالید.
  2. مقداری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا حالت خمیری بدست آید.
  3. مقداری از این خمیر را روی مسواک یا یک اسفنج بمالید و روی لوله ها به صورت دورانی بمالید.
  4. حدودا 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس شیرآلات را با آب گرم بشویید.

آبلیمو برای از بین بردن رسوب شیرآلات

برای از بین بردن رسوب روی شیرآلات میتوان پارچه ای را به آبلیمو آغشته کرد و روی سطوح کشید و یا یک لیمو از وسط نصف کرد و با کمی فشار لیمو را روی سطوح بکشیم تا شوره ها از بین بروند.

استفاده از الکل در رسوب زدایی شیرآلات

الکل نسبت به موادی که در بالا ذکر کردیم قدرت پاک کنندگی کمی دارد و برای زمانی که شوره ها خیلی کم هستند میتوان پنبه ای را به الکل آغشته کنیم و روی لوله ها بمالیم تا تمیز شوند.

در ضمن در مناطقی که آب خیلی سخت وجود دارد سرکه به تنهایی نمیواند رسوبات و شوره ها را از بین ببرد و لازم است که بعد از آن از الکل استفاده کنیم.

رسوب زدایی شیر آلات با استفاده از خمیردندان

برای رسوب زدایی شیرآلات  میتوان از خمیر دندان و یک مسواک استفاده کرد ولی خب ممکن است که خمیردندان قدرت زیادی برای پاک کردن رسوبات نداشته باشد و برای این کار ضعیف باشد اما برای رسوبات تازه تشکیل و نازک موثر است. برای این کار مقداری خمیر دندان را روی شیرآلات بمالید، کمی صبر کنید تا رسوبات با خمیر دندان واکنش دهند و بعد با مسواک روی آن بکشید تا رسوبات جدا شود ؛ سپس لوله را آبکشی کنید.

رسوب زدایی شیرآلات دوش حمام

برای از بین بردن شوره و رسوبات از روی سطوح شیر حمام و عَلَم آن میتوان از راه حل های بالا استفاده کرد ولی برای شوره زدایی سردوش حمام کافی است که سردوش را در یک کیسه پلاستیکی شامل آب و سرکه و یا سرکه به تنهایی قرار دهید و بگذارید چند ساعت بماند تا رسوبات به صورت کامل در مایع حل شود، پس از آن سردوش را کاملا بشویید و استفاده کنید.

تمیز کردن رسوبات درون لوله شیر آلات

برای تمیز کردن رسوبات درون لوله ها ابتدا باید شیرفلکه را ببندید و لوله هارا باز کنید و آن ها را درون محلول آب و سرکه قرار دهید و پس از چند ساعت آب کشی کنید و لوله ها را مجدد سر جای خود ببندید و بعد از آن شیرفلکه را باز کنید. یا اینکه می‌توانید پرلاتور یا هواساز را خارج کرده و آن را تمیز کنید؛ در صورتی که نمی‌توانید آن را خارج کنید، می‌توانید مانند روش سردوش، بخش خروجی آب از لوله را برای چند ساعت در کیسه سرکه قرار دهید و بعد بشویید.

نکات مود توجه در رسوب زدایی شیرآلات

برای پیشگیری و جلوگیری از جرم گیری و رسوب گذاری در شیرآلات لازم است که هر مرتب آن ها را با آب و صابون بشویید تا دردسر های جرم گیری را به حد اقل برسانید. درضمن برای شستشوی شیرآلات از جوهر نمک استفاده نکنید چون ممکن است سطح شیرآلات را سیاه کند و زیبایی آن را کاملا از بین ببرد و علاوه بر آن جوهر نمک ماده ای بسیار خطر ناک است و به پوست و ریه ها آسیب جدی وارد میکند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که در هنگام استفاده از روش های رسوب زدایی حتما از دستکش استفاده کنید چون موادی که گفتیم ممکن است برای پوست دست شما مضر باشد و یا ایجاد حساسیت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *